Biedronka kontratakuje. Najwięcej otwartych sklepów od dziewięciu lat

Biedronka kontratakuje. Najwięcej otwartych sklepów od dziewięciu lat

Liczona w złotych sprzedaż w sieci Biedronka wzrosła ogółem o 9,4 proc. rdr w czwartym kwartale ub.r., a w euro odnotowała wzrost o 17,2 proc. rdr do 5,69 mld euro — podał właściciel tych sieci, portugalski Jeronimo Martins, prezentując wstępne wyniki. Sieć drogerii Hebe zwiększyła natomiast przychody o aż 23,9 proc. rok do roku w złotych, a o 32 proc. w euro do 140 mln euro.

Co prawda większą dynamikę wartościowo miała rozwijana przez Jeronimo Martins kolumbijska sieć Ara (+43,8 proc. rdr w euro), ale to z powodu po pierwsze kursu walutowego — w peso wzrost był „tylko” 28,2-procentowy — a po drugie szybszego procentowo niż Biedronka wzrostu liczby sklepów kolumbijskiej sieci.

Zobacz też: Ile naprawdę zarabia się w Biedronce? Wyznanie kasjera: skoczyło mi ciśnienie

Gdy porównać przyrost sprzedaży w istniejących sklepach (tzw. LFL), czyli bez nowo otwieranych, to Biedronka zwiększała w czwartym kwartale ub.r. przychody o 5,1 proc. rdr, a Hebe o 14,9 proc. W skali całego 2023 r. Biedronka zwiększyła sprzedaż LFL o 14,2 proc., a Hebe o 17 proc. (w złotym).

To dynamika, do której sieci dyskontowe Jeronimo Martins w innych krajach nawet się nie zbliżyły. Kolumbijska Ara przyrosła LFL o „zaledwie” 10,9 proc. rdr, a portugalskie Pingo Doce o 7,2 proc., a wyłączając sprzedaż paliw — o 7,7 proc.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo

W 2023 r. sprzedaż Biedronki stanowiła już 70,2 proc. przychodów całej grupy Jeronimo Martins wobec 69,3 proc. rok wcześniej. Całkowita sprzedaż Grupy Jeronimo Martins w ub.r. wzrosła o 20,6 proc. rdr do 30,61 mld euro.

„Świadoma możliwości, jakie stwarza jej propozycja wartości z formatami sklepów dostosowanymi do lokalizacji, Biedronka pozostała bardzo skoncentrowana na realizacji swojego programu ekspansji i otworzyła 203 nowe sklepy (174 otwarcia netto), wyprzedzając plan, oraz przeprowadziła remodeling 375 lokalizacji” — czytamy w sprawozdaniu. Na koniec ub.r. sieć Biedronka liczyła 3 569 placówek.

Oznacza to, że po okresie spowolnienia i oddawania przewagi rynkowej polskiej sieci Dino, Biedronka przystąpiła do kontrataku. W ub.r. jej liczba dyskontów urosła o 174, a Dino — o 250. Tak dużo biedronek na mapie Polski nie przybywało od 2014 r. Dino z kolei spowolniło przyrost do najniższego od 2019 r.

Biedronka otworzyła w ciągu ub.r. 203 sklepy, a zamknęła 29. Hebe otwarła 34 sklepy, a zamknęła 4. Sieć Hebe na koniec ub.r. liczyła 345 sklepów. Do Rossmanna, który w ub.r. otwierał swój 1400 sklep, droga jeszcze daleka, ale dzięki m.in. intensywnej reklamie, sieć dynamicznie rośnie.

Zobacz też: Duża zmiana w Biedronce. Przy kasie będziesz musiał pokazać dowód

Łączna powierzchnia sklepów Biedronki wyniosła 2,53 mln mkw. na koniec ub.r. wobec 2,37 mln mkw. rok wcześniej. Sieć Hebe na koniec 2023 r. miała 88,4 tys. mkw. w porównaniu do 81,1 tys. mkw. rok wcześniej.

Sprzedaż w przeliczeniu na metr kwadratowy powierzchni sklepu w Biedronce przekracza tę w portugalskiej sieci Pingo Doce o około 10 eurocentów i wynosiła w ub.r. około 8,8 euro za 1 mkw. W Hebe było to 5,5 euro, a w kolumbijskiej Ara — 5,9 euro.

Źródło https://businessinsider.com.pl/biznes/biedronka-kontratakuje-najwiecej-otwartych-sklepow-od-dziewieciu-lat/k09kmjl

Popularny