Bydgoska Pesa wygrała gigantyczny przetarg. Pociągi pojadą do Rumunii

Bydgoska Pesa wygrała gigantyczny przetarg. Pociągi pojadą do Rumunii

Jak podano, oferta Pesy złożona została na dostawę, jak i na usługę utrzymania wszystkich pojazdów w okresie 15 lat z możliwością przedłużenia umowy na utrzymanie na kolejne 15 lat, z uwzględnieniem wybudowania na terenie trzech nieruchomości kolejowych trzech nowoczesnych centrów utrzymania dla wszystkich 62 zestawów trakcyjnych.

Rumuńska Agencja Reformy Kolejnictwa wcześniej już informowała o wyborze oferty Pesa w innym postępowaniu – na zakup 29 EMU (elektrycznych zestawów trakcyjnych) Inter-Regio (RE-IR) dla regionu Bukareszt. Budżet tego przetargu to ok. 1,2 mld zł, a oferta obejmuje dostawę pojazdów z usługą utrzymania w okresie 15 lat z możliwością przedłużenia umowy na utrzymanie na kolejne 15 lat. W tym przetargu Pesa rywalizowała z francuską firmą Alstom, która złożyła w tej sprawie odwołanie.

Zobacz też: Pierwsza lokomotywa wodorowa Orlenu już na torach

Trwa procedura rozpatrywania tego odwołania, a ostateczna decyzja powinna zapaść — jak podano — jeszcze w tym roku.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo

„Pesa aktywnie uczestniczy i będzie uczestniczyć w kolejnych przetargach organizowanych przez miasta rumuńskie na zakup tramwajów dla Oradea, Bukaresztu, Ploesti, Iasi, Bukareszt, Galati. Wyżej wskazane projekty wpisują się w strategię rozwoju Pesa na lata 2030+ zarówno w obszarze produkcji tramwajów, jak i pociągów elektrycznych” — podała spółka w komunikacie prasowym.

Od tramwajów do pociągów

– Zamówienia na dostawy pojazdów dla Rumunii, a wcześniej Czech są dla nas ważne również w kontekście wzmacniania pozycji Pesa na rynkach krajów Trójmorza. Pracujemy również nad pojazdami HS [pojazdy dużych prędkości — red.] i chcemy je dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy — podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz.

Zaoferowane przez Pesa pojazdy to trzyczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, ze 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie, które będą zasilane z sieci trakcyjnej AC 25kV i wyposażone w rumuński system bezpieczeństwa PZB 90.

Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012 – 2023 na rynek rumuński tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w Cluj, Iasi i Craiova.

Finansowe kłopoty Pesy

3 mld zł i 1,2 mld zł, te wartości mogą robić wrażenie, tym bardziej że ubiegłoroczne przychody grupy Pesa wyniosły 1,8 mld zł. Być może te kontrakty pozwolą Pesie wydobyć się z problemów. W ubiegłym roku grupa miała 42,6 mln zł straty netto, a skumulowana strata za ostatnie lata wynosi aż 882 mln zł, co spowodowało, że kapitały własne były mocno ujemne.

Problemem dla spółki jest spłacanie pięciomiliardowego długu po wzroście oprocentowania. Koszty odsetek wzrosły w ub.r. do 125 mln zł z 70 mln zł rok wcześniej.

Prawie wszystkie akcje firmy ma fundusz Polskiego Funduszu Rozwoju poprzez firmę Trenino Holding. PFR uratował Pesę przed upadłością w 2018 r. i zapewnia jej środki na rozwój, ale nie udało się jeszcze wyjść na plus netto w skali całego roku obrotowego.

Źródło https://businessinsider.com.pl/biznes/bydgoska-pesa-wygrala-gigantyczny-przetarg-pociagi-pojada-do-rumunii/nkwxtp0

Popularny