Szukaj
Close this search box.

Czołowy bank ma nowe rozwiązanie. Pomoże klientom bronić się przed oszustami

Podszywanie się pod numery telefonów, czyli tzw. spoofing, jest popularnym sposobem wyłudzania pieniędzy od klientów banków. Spoofing ma wiele wariantów, ale wszystkie działają na zasadzie połączenia telefonicznego. Klientom, do których przychodzi połączenie, przez złośliwe oprogramowanie wyświetla się informacja, że dzwoni bank (kontakt rzekomo zapisany w telefonie).

Dlaczego gdy dzwonią oszuści, widać numer infolinii banku? Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu – w tym infolinię banku. Nie jest to związane z jakimkolwiek przełamaniem bankowych systemów bezpieczeństwa.

Oto typowe przykłady spoofingu:

  • dzwoni do klienta oszust i przekonuje, że bank zablokował podejrzany przelew z jego konta. Nakłania go do wypłaty gotówki w placówce bankowej i wpłatę pieniędzy na podane przez siebie konto. Oszuści często namawiają także do zainstalowania niebezpiecznej aplikacji
  • Dzwoni automat, klient odbiera telefon i słyszy nagranie z informacją, że bank przygotował dla niego ofertę pożyczki. Następnie dostaje instrukcję z prośbą o podanie loginu i hasła

ING Bank Śląski poinformował, że wprowadza rozwiązanie, które ma umożliwić sprawdzenie podczas rozmowy, czy do klienta dzwoni faktycznie pracownik banku. Narzędzie pokazuje dane pracownika ING lub ostrzeżenie, że telefon jest podejrzany. Dzięki temu klient może upewnić się czy rozmawia z właściwą osobą i wykluczyć oszustwo.

Jak działa weryfikacja telefonu? Jeśli klient korzysta z aplikacji mobilnej i nie ma zablokowanych wiadomości push to w przypadku kontaktu telefonicznego z banku, ING wysyła powiadomienie push, że właśnie dzwoni pracownik banku.

Wiadomość push to powiadomienie z aplikacji. Nie należy pomylić go z wiadomością SMS, pod którą przestępcy również mogą się podszywać.

Po użyciu (kliknięciu) na wiadomość push uruchomi się aplikacja Moje ING mobile. Kiedy klient się do niej zaloguje, przekieruje od razu na ekran z informacją o dzwoniącym. Klient zobaczy tam imię i nazwisko pracownika ING, które muszą się zgadzać z tymi, które podał na początku rozmowy — tłumaczy ING Bank Śląski.

Jeśli klient nie dostał wiadomości push, może to być sygnał ostrzegawczy. Należy wtedy uruchomić samodzielnie aplikację i wybrać na ekranie przed zalogowaniem „Sprawdź czy dzwoni ING”. Po zalogowaniu widoczny będzie komunikat. „Jeśli coś się nie zgadza, należy natychmiast zakończyć połączenie” — radzi bank.

Zobacz też: Tak telefoniczni złodzieje próbują wyczyścić ci konto. Oto jak nie dać się oszukać

Weryfikowanie połączenia z banku jest dostępne w Moim ING oraz:

  • wybierając Pomoc i Kontakt, zakładkę Skontaktuj się i opcję Zadzwoń na infolinię
  • Pod informacjami o infolinii znajduje się przycisk Zweryfikuj telefon z ING
  • funkcja dostępna też jest w menu Usługi, Wzmocnienie bezpieczeństwa, Weryfikacja telefonu z ING.
  • w edycji skrótów po zalogowaniu należy dodać z listy „Czy dzwoni ING”.

Dotyczy to zarówno aplikacji na telefon, jak i bankowości z której klient korzysta w przeglądarce.

Klient, który nie ma aplikacji ING powinien:

  • zalogować się do Mojego ING przez komputer lub przeglądarkę w telefonie. Na głównej stronie dodaj skrót „Czy dzwoni ING”
  • po jego użyciu pokaże się potwierdzenie i dane dzwoniącego pracownika banku. Jeśli ich nie widać, należy zakończyć połączenie.
Tak wygląda - według ING - sytuacja, gdy dzwoni oszust. W aplikacji brakuje powiadomienia push, które potwierdzałoby pracownika banku.
Tak wygląda – według ING – sytuacja, gdy dzwoni oszust. W aplikacji brakuje powiadomienia push, które potwierdzałoby pracownika banku. | ING Bank Śląski

Pracownicy banku nigdy nie zachęcają do instalowania dodatkowego oprogramowania, poza oficjalną aplikacją banku. Nigdy również nie poproszą klienta o podanie hasła do bankowości. Jeśli klient ma wątpliwości co do autentyczności konsultanta, powinien poprosić o dodatkową weryfikację danych pracownika, aby bezpiecznie kontynuować rozmowę. W ten sposób zyska pewność, że rozmawia z właściwą osobą.

Źródło https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/czolowy-bank-ma-nowe-rozwiazanie-pomoze-klientom-bronic-sie-przed-oszustami/n7vpxqc

Popularny