Sygnatariusze, czyli Polska, Czechy, Węgry, Słowacja, Litwa, Łotwa i Estonia, mają na celu wspólne pozyskiwanie funduszy, przede wszystkim z Unii Europejskiej, na rozwój kolei dużych prędkości.
Przemysław Koperski, wiceminister infrastruktury, podkreślił, że kraje te będą również szukać finansowania z krajowych i innych zewnętrznych źródeł. Martin Kupka, minister transportu Czech, zasugerował, że oprócz pożyczek możliwe są również projekty współfinansowane przez państwo i podmioty prywatne, znane jako PPP.
Koperski nie podał konkretnej daty rozpoczęcia prac, ale stwierdził, że mogą one wejść w fazę projektową w ciągu najbliższych dwóch do trzech lat. Deklaracja obejmuje plany połączenia bałtyckiego systemu linii kolejowych Rail Baltica z projektem Via Vindobona, który łączy Berlin, Pragę i Wiedeń.
Połączenie obu projektów umożliwi połączenia transgraniczne nie tylko z północy na południe, ale także ze wschodu na zachód. Koperski podkreślił również, że rozwój infrastruktury krytycznej w obszarze przyfrontowym jest niezbędny dla bezpieczeństwa, mimo że nie była to główna tematyka spotkania.
Deklaracja z Pragi ma zostać przedstawiona na najbliższym spotkaniu ministrów transportu w Luksemburgu, jak zapowiedział czeski minister transportu.