Jak firmy powinny wdrażać u siebie AI? Matt Unangst z AMD ma kilka sugestii [WYWIAD]

Grzegorz Kubera: Po debiucie i szybkim przyjęciu przez rynek narzędzia ChatGPT nie ma chyba wątpliwości, że AI podbija świat?

Matt Unangst: To zupełnie jasne, że dyrektorowie działów IT na całym świecie chętnie wykorzystają kolosalny potencjał sztucznej inteligencji, aby zrealizować cele firmy i utrzymać się na czele branży. Nasze badanie to potwierdza.

Jakie płyną z niego wnioski?

Badanie AMD podkreśla przede wszystkim optymizm firm w kontekście AI. Trzech na czterech decydentów IT (ITDM – ang. IT decision makers) wyraziło swoją wiarę w potencjalne korzyści z AI, szczególnie w zakresie podnoszenia wydajności pracy i wzmacniania cyberochrony.

A czy pojawiają się jakieś obawy?

Wiele podmiotów czerpie korzyści z wdrożenia sztucznej inteligencji, ale wśród specjalistów IT istnieją uzasadnione obawy dotyczące niektórych aspektów tej rewolucyjnej technologii. Chcąc stawić czoła tym problemom, musimy zapewnić niezbędne wsparcie, szkolenia i zasoby, aby umożliwić ITDM godne zaufania wykorzystanie sztucznej inteligencji i uzyskanie w ten sposób zupełnie nowego poziomu funkcjonowania firmy.

Ustaliliśmy, że ponad dwie trzecie dyrektorów IT zwiększa swoje inwestycje w technologie AI, wykazując gotowość do sprostania tym wyzwaniom. Skoro zatem aż 86 proc. działających globalnie firm planuje nadać priorytet sztucznej inteligencji w ciągu najbliższych pięciu lat, to ewidentnie przyszłość rysuje się w jasnych barwach dla tych, którzy już teraz sami z siebie przygotowują swoje firmy i zespoły do wdrożenia sztucznej inteligencji.

Czyli firmy chcą wdrażać u siebie AI. Czy wiedzą, jak to robić?

Przed rozpoczęciem procesu wdrażania sztucznej inteligencji firmy muszą dokładnie zbadać wykorzystywany zestaw technologii, kulturę pracy i umiejętności swojego zespołu, aby podejmowane decyzje były świadome. Wgląd w obszary biznesowe, które mogą odnieść największe korzyści dzięki wdrożeniu AI i zidentyfikowanie przeszkód pomoże ustalić optymalne priorytety, harmonogram i budżet, aby taka inwestycja odpowiednio zaprocentowała.

Matt Unangst z AMD
Matt Unangst z AMD | mat. prasowe

Odkryliśmy na przykład, że spośród wszystkich funkcji biznesowych, w których sztuczna inteligencja może firmom pomóc, 66 proc. osób decyzyjnych z IT widzi zapotrzebowanie na większą szybkość i wydajność systemu, a 60 proc. dostrzega potencjał w zakresie poprawy prywatności i bezpieczeństwa danych.

Skoro AI może zwiększyć wydajność i poprawić bezpieczeństwo, jej wdrażanie powinno być chyba priorytetowe dla wszystkich przedsiębiorstw?

Zwłaszcza jeśli firma chciałaby utrzymać się lub wybić się na czoło branży. Poza tym, po wybraniu priorytetowych obszarów na podstawie audytu wewnętrznego, kolejnym krokiem jest identyfikacja scenariuszy użycia, dla których dyrektorzy widzą zastosowanie AI. Mogą to być różne zadania, przykładowo czasochłonne podsumowywanie dużych raportów, które z AI jest realizowane znacznie szybciej i wygodniej. Wykorzystanie inteligentnych systemów nowej generacji, takich jak generatywna sztuczna inteligencja, do obsługi tego typu zadań może znacznie zwiększyć efektywność i można ją powielić w całym przedsiębiorstwie.

Ale tylko, gdy założymy, że dana firma wie, co wdrożyć i jakie konkretnie zadania usprawnić.

Zgadza się. Natomiast gdy ITDM mają już wybrane scenariusze, należy jeszcze się zastanowić, w jaki sposób wdrożyć odpowiadające im AI. Można to zrealizować w oparciu o sztuczną inteligencję działającą w chmurze lub na indywidualnych komputerach. Obie opcje mają swoje zalety i wady. W przypadku dużych i złożonych modeli rozwiązanie chmurowe może być lepszym wyborem, choć wiąże się ze znacznymi kosztami. Bariera wejścia będzie jednak dużo niższa, bo nie musimy z góry inwestować dużych środków w sprzęt.

Przyjrzyjmy się np. scenariuszowi, który naszym zdaniem ewoluuje bardzo szybko, a mianowicie usprawnieniu rozwoju oprogramowania. Warto pomyśleć o programiście, który pisze kod. System rozpoznaje jego styl, język, w którym pisze, i może pomóc poprzez autouzupełnianie. W przyszłości może również pomóc w tworzeniu zestawów testów, dzięki którym programista będzie mógł sprawdzić swój kod, aby poprawić jakość i szybkość tworzenia poszczególnych rozwiązań. Infrastrukturę dla tego konkretnego przypadku użycia można wdrożyć na komputerze lub w chmurze.

Czy przypadkiem nie brakuje specjalistów, którzy potrafią wdrażać takie rozwiązania i pracować pod rękę z najnowszą sztuczną inteligencją, taką jak GPT-4?

Tak, kolejnym elementem mającym kluczowe znaczenie dla pomyślnego wdrożenia sztucznej inteligencji jest szkolenie. I równie ważne jest to dla działu IT w zakresie prawidłowego wdrażania rozwiązań AI, jak i to dla pracowników, którzy będą korzystać z tych technologii. Badanie AMD pokazuje, że brak bezpośredniego doświadczenia w korzystaniu z najnowszych aplikacji AI jest jednym z głównych wyzwań wpływających na gotowość i chęć organizacji do wdrożenia sztucznej inteligencji.

Ponad 52 proc. ITDM twierdzi, że nie korzystało z aplikacji do przetwarzania języka naturalnego, a 47 i 36 proc. jest zdania, że nie korzystało z systemów rozpoznawania twarzy i oprogramowania do automatyzacji procesów. Oznacza to, że ci, którzy chcą uzyskać przewagę we wdrażaniu sztucznej inteligencji, muszą zorientować się, w jaki sposób wydobyć i zwiększyć umiejętności swoich zespołów IT. Zapewni im to lepsze zrozumienie dla AI i prawidłowego wdrażania tej technologii w całym przedsiębiorstwie.

Można podsumować, że korzyści firmy już znają, chęci do wdrożenia są, ale ciągle daleka droga, aby od pomysłu przejść do realizacji, bo brakuje kompetencji.

Dyrektorzy IT wiążą duże nadzieje ze sztuczną inteligencją i jej potencjałem. Specjaliści IT mają z kolei przed sobą ekscytującą możliwość wykorzystania tego do popchnięcia swoich organizacji w przyszłość. Chcąc czerpać korzyści, ITDM muszą według mnie spojrzeć na AI ze strategicznego punktu widzenia, a przygotowanie infrastruktury, wykorzystanie zebranych informacji i dopasowanie do nich najlepszych ścieżek wdrożenia, może to znacznie przyspieszyć.

Ponadto wykorzystanie kombinacji oprogramowania i sprzętu do wdrażania aplikacji AI może im również pomóc osiągnąć cele w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i prywatności.

Jakie są największe błędy, które firmy obecnie popełniają podczas wdrażania AI?

Największym błędem popełnianym przez firmy jest czekanie z rozpoczęciem opracowywania strategii wdrażania AI. Każda organizacja ma swoje potrzeby i priorytety, ale dane jasno pokazują, że korzyści są już widoczne dla tych, którzy już zaczęli. Dlatego ważne jest, aby liderzy IT i biznesu rozpoczęli tę podróż już teraz i opracowali swoją strategię wdrażania AI.

Ostatnie pytanie. W jaki sposób firmy mogą mierzyć skuteczność wdrożenia AI?

To doskonałe pytanie, nad którym zastanawia się wielu decydentów. Odpowiedź tutaj naprawdę zależy od poszczególnego wdrożenia AI w danej organizacji. Zwiększona produktywność pracowników to z pewnością obszar, w którym oczekuje się korzyści, ale zmierzenie tego musi być odpowiednie dla pracy, która jest wspomagana przez dane rozwiązanie AI. W innych przypadkach można też sprawdzić przełożenie na wrażenia klienta. Na przykład chatbot AI, używany jako pierwszo-liniowe narzędzie obsługi klienta, powinien zapewniać lepszą, szybszą i wyższej jakości obsługę klientów, co powinno być mierzalne.

Rozmawiał Grzegorz Kubera

Źródło https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/jak-zabrac-sie-za-wdrazanie-ai-w-firmie-porady-eksperta-z-amd/4m85gdb

Popularny