Tommy Hilfiger swoją przygodę z modą i biznesem zaczynał w rodzinnej miejscowości, od sprzedawania sprowadzanych jeansowych spodni. Jeans stał się jego domeną, ale z czasem do swojej oferty wprowadzał także inne materiały. W pewnym momencie zaczął też projektować. Założeniem Hilfigera było tworzenie ubrań, które będą odpowiednie dla każdego i na wiele okazji. O swojej drodze na szczyt opowiedział w autobiografii „American Dreamer”.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Table of Contents
ToggleOgłosił bankructwo, ale rozwinął biznes na nowo
Thomas Hilfiger pochodzi z wielodzietnej rodziny. Jego rodzice wierzyli, że dobre wykształcenie zagwarantuje dzieciom stabilną przyszłość. Niestety, Thomasowi w szkole szło na tyle źle, że nawet nie ukończył liceum. W efekcie rodzice wyrzucili go z domu, a on z Elmiry przeprowadził się do Nowego Jorku, by tam znaleźć pracę. Wówczas zaczął stamtąd sprowadzać do rodzinnego miasta spodnie — jeansy z rozszerzanymi nogawkami, które stały się hitem.
Z czasem w rodzinnej Elmirze otworzył własny lokal The People’s Place, który w przyszłości doczekał się swoich filii w Nowym Jorku. Projektant jednak nie mógł się długo cieszyć. Wkrótce w Elmirze zaczęły powstawać duże centra handlowe, przez które ucierpiały małe biznesy, w tym sklep Hilfigera, który musiał zamknąć.
Czytaj także w BUSINESS INSIDER
„To było najbardziej pouczające doświadczenie w moim życiu. To było moje MBA [prestiżowe studia menadżerskie — red.]. Nauczyłem się, że dobry projektant jest biznesmenem i projektantem jednocześnie. (…) Niektórzy dostają nauczkę, ale potem popełniają te same błędy. Ja bardzo starałem się, by ponownie nie zrobić tego samego” — napisał w autobiografii.
W wieku zaledwie 25 lat musiał ogłosić bankructwo. Mimo to nie poddał się i postanowił rozwinąć swój biznes na nowo i zacząć projektować. Znów przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie w stanięciu na nogi poniekąd pomogli mu inni projektanci. Tommy Hilfiger zaczął współpracować z Jordache Jeans, a także z Calvinem Kleinem. Drugi z nich nawet zaproponował mu rolę asystenta, jednak Hilfiger nie zgodził się i wolał pracować na własne nazwisko. Pomógł mu w tym Mohan Murjani, biznesmen, który zainwestował w firmę projektanta, dzięki czemu w 1985 r. powstała marka Tommy Hilfiger Corporation.
Projekty Tommy’ego Hilfigera powstawały z najwyższej jakości materiałów. Najpierw były to ubrania dla mężczyzn, ale z czasem i kobiety mogły znaleźć w jego butikach coś dla siebie. W pewnym momencie Tommy Hilfiger stał się jednym z topowych projektantów. Nic dziwnego, że największe gwiazdy chciały nosić jego ubrania i występować w kampaniach reklamowych.
W 1989 r. projektant zakończył współpracę z Murjanim. Skorzystał z pomocy innego biznesmena. To Silas Chou stał się zabezpieczeniem finansowym jego marki. W tym samym roku zarządzający marką Ralph Lauren – Lawrence Stroll i Joel Horowitz – zostali włączeni do zarządu Tommy Hilfiger Inc. W maju 2006 r. Apax Partners kupiło markę za 1,2 miliarda euro.
Cztery lata później, w maju 2010 r., firmę przejęła spółka Phillips-Van Heusen, która zaproponowała 3 miliardy dolarów, czyli siedem razy więcej, niż w 2003 r. firma zapłaciła za dom mody Calvin Klein.
Obecnie na całym świecie jest ok. 200 butików marki Tommy Hilfiger.