— Dążyłem od samego początku, że jeżeli mam odpowiadać za transport i infrastrukturę, to muszę mieć na to pełny wpływ. Dlatego pan premier przychylił się do mojej prośby i Grupa PKP dzisiaj także jest pod skrzydłami Minerstwa Infrastruktury. To samo, jeżeli chodzi o transport lotniczy i najważniejszy projekt infrastrukturalny, który jest przed nami, czyli budowa nowego lotniska i Kolei Dużych Prędkości — poinformował na antenie Polsat News Dariusz Klimczak, potwierdzając, że będzie odpowiedzialny za budowę CPK.
Zaznaczył przy tym jednak, że nie oznacza to zwolnienia pełnomocnika rządu ds. CPK, którym pozostanie Maciej Lasek.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Table of Contents
ToggleCPK. Rząd ustala szczegóły
— Chcemy wywiązać się tak naprawdę z oczekiwań Polaków względem rozwoju polskiej infrastruktury. Dla nas projekt nowego lotniska i Kolei Dużych prędkości to nie są sprawy nowe. Uważamy, że to powinien być jeden z elementów systemu transportowego kraju — powiedział Klimczak i zapewnił, że trwa właśnie ustalenie kluczowych szczegółów budowy i przyszłego funkcjonowania CPK.
Czytaj także w BUSINESS INSIDER
— Chciałbym, żebyśmy to właśnie wspólnie, pod zezwoleniem premiera i pod jego kierownictwem, po zgodzie wszystkich liderów, ogłosili, jak ma wyglądać kaskadowość działań, harmonogram itd. — wskazał Klimczak.
Zobacz też: Co dalej z CPK? „Donald Tusk podjął decyzję”
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów miał zostać wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK miałyby wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja miała umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego weszłyby m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.