Czasami jeden mebel wystarczy, by całkowicie odmienić całą przestrzeń. Zostać uznany za dzieło sztuki i na zawsze zapisać się na kartach historii dizajnu. Razem z najlepszymi architektami i specjalistami z branży przygotowaliśmy listę 23 najbardziej kultowych, które warto znać.
Tak jak obrazy tworzy się, by na nie patrzeć, a modę by ją nosić, meble istnieją, by z nimi żyć – spać na nich, siedzieć, pracować. Narzucają, w jaki sposób wchodzimy w interakcję z otaczającą nas przestrzenią i jak postępujemy w codziennym życiu, nawet w tych najbardziej przyziemnych sprawach. Dobrym przykładem będzie tu kolekcja George’a Nelsona dla Hermana Millera, która okazała się wzorem dla boksów wszechobecnych dziś w biurowcach.
W roku 1961 Klein namalował obraz w kolorze International Klein Blue, który sam wymyślił (można go teraz oglądać w nowojorskim MoMA.) Dwa lata później, po śmierci artysty, wdowa po nim wprowadziła na rynek stolik kawowy w tym samym odcieniu ultramaryny, według prototypu zaprojektowanego przez zmarłego artystę. Jednak, w przeciwieństwie do sztuki, dizajn to medium, w którym forma zawsze podąża za funkcjonalnością. Oczywiście na stoliku IKB można postawić kubek – choć polecamy używać do tego podkładki.
Jakie projekty weszły nie tylko do naszych domów, ale również do zbiorowej świadomości? „Vogue” zapytał o to architektów wnętrz i innych ekspertów. Wśród ich typów znalazły się zarówno prosty wiejski stół, jak i kosmiczny fotel Up Gaetano Pesce Go.
Gilles Clement (Gilles Clement Designs): Stolik IKB zaprojektowany przez Yves’a Kleina
Kultowy stolik koktajlowy został stworzony przez Yves’a Kleina, jednego z najbardziej wybitnych, wpływowych i kontrowersyjnych francuskich artystów, którzy wybili się w latach 50., znanego również jako prekursor minimalizmu i pop-artu. Stolik Kleina jest podobny do jego wiszących prac w mocnych kolorach, od których ten projekt się wywodzi. Jest on bardzo prosty i elegancki w formie, która tak naprawdę ma niknąć w otaczającej go przestrzeni – najważniejszy jest kolor. Ponieważ użyty barwnik w pierwotnej postaci jest sypki, przywodzi na myśl przekonanie Kleina o znaczeniu czystej, pustej przestrzeni. Wzrok odbiorcy penetruje coś, co wydaje się nieograniczone niczym głębią. Yves Klein został zapamiętany przede wszystkim ze względu na swoje uwielbienie dla jednego koloru, intensywnego odcienia ultramaryny, który sam stworzył: International Klein Blue. Jego stolik stał się jednym z najbardziej kultowych i rozpoznawalnych mebli, przekraczających granice sztuki XX i XXI wieku.