Światową sławę przyniosły mu nieoczywiste materiały. — Kto inny mógłby przekonać modne paryżanki do sukienek z plastiku i metalu? Kto poza Paco Rabanne mógłby wyobrazić sobie zapach o nazwie Calandre [słowo oznaczające „grill samochodowy”, czyli przednią osłonę chłodnicy — przyp.red] i przekształcić go w ikonę współczesnej kobiecości? — mówił o Paco Rabanne José Manuel Albesa, prezes działu mody i urody Puig.
Jak zaczynał jeden z najbardziej pomysłowych projektantów?
Table of Contents
ToggleSukienki niemożliwe do noszenia
Francisco Rabaneda Cuervo przyszedł na świat w hiszpańskiej miejscowości Pasaia, skąd później wraz z matką — główną szwaczką w pierwszym domu mody Cristóbala Balenciagi — uciekł do Francji po wybuchu wojny domowej. To właśnie w Paryżu przyszły projektant, naznaczony profesją matki, rozpoczął swoją własną przygodę z modą.
Studiując architekturę paryskiej Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts, dorabiał jako projektant dla domów mody Givenchy, Dior oraz, jak ona, Balenciaga. Przyjął pseudonim Paco Rabanne i w 1966 r. zadebiutował kolekcją, którą zatytułował „12 unwearable dresses in contemporary material”. Zgodnie z tytułem jego kreacje miały być wręcz niemożliwe do noszenia. Projektant wykonał je z takich materiałów jak aluminium, metal, plastik, a nawet papier. Powiewem świeżości — jak na lata 60. — były także przechadzające się po wybiegu modelki o różnych kolorach skóry.
Czytaj także w BUSINESS INSIDER
Od tego momentu Paco Rabanne stale eksperymentował, a w historii mody zapisał się kreacjami przypominającymi kolczugi, zbroje czy kule dyskotekowe. Wśród jego najbardziej znanych klientek znalazła się sama Audrey Hepburn. Na potrzeby filmu „Barbarella” (1968) w reżyserii Rogera Vadima, Rabanne stworzył także kultowy dziś kostium Jane Fondy.
Obok projektowania Rabanne zajmował się także tworzeniem zapachów. Już w 1968 r. projektant rozpoczął współpracę z firmą Puig a rok później na rynku ukazał się pierwszy zapach o nazwie Calandre. W kolejnych latach w kolekcji Rabanne pojawiły się takie kroki milowe jak La Nuit, Ultraviolet, One Million, Lady Million czy Invictus.
Zobacz także: Jego kotka miała odziedziczyć fortunę, a dziś „lansuje się” na Instagramie
Dziedzictwo Paco Rabanne
W 1999 r. Paco Rabanne przeszedł na emeryturę, a marka trafiała w ręce kolejnych dyrektorów artystycznych. Dziś za kolekcje Paco Rabanne odpowiada Julien Dossena, który każdym kolejnym projektem stara się oddać hołd założycielowi. Sam także nie boi się eksperymentować. Tym razem projektant postanowił wejść we współpracę z marką H&M. Kolekcja trafi do sklepów 9 listopada.
Szwedzkie przedsiębiorstwo w 2004 r. było pierwszą siecią, która stworzyła kolekcję ze światowej sławy projektantem — Karlem Lagerfeldem. O tego czasu marka sprzedawała kolekcje zaprojektowane przez Stellę McCartney, Madonne, Jimmy’ego Choo czy Balmain.
Paco Rabanne zmarł 3 lutego 2023 r. we Francji w wieku 88 lat. Jego marka pozostała w rękach grupy Puig. Tuż po śmierci projektanta wartość netto majątku legendy szacowano na 28 mln dol.
Źródło: popularnetworth.com, vogue.pl, fashionelite.com, Onet