Podpisany przez prezesa Talgo Carlosa Palacio i prezesa Pesy Krzysztofa Zdziarskiego dokument przewiduje przygotowanie założeń współpracy w trzech głównych obszarach biznesowych: przygotowanie oferty na zapowiadany proces zamówień na tabor dużych prędkości, który ma zostać ogłoszony w Polsce w 2025 r., przygotowanie oferty dla innych przyszłych projektów dużych prędkości na rynkach ościennych oraz określenie możliwości współpracy przy realizacji innych projektów kolejowych.
— Pesa pracuje nad rozwojem projektu HS [high speed — wysokich prędkości] od kilku lat. Od początku zakładaliśmy, że zrealizujemy ten projekt z partnerem technologicznym — powiedział Krzysztof Zdziarski.
Zobacz także: Bydgoska Pesa rozpycha się na rumuńskim rynku
Wskazał, że potencjały Talgo i Pesy uzupełniają się wzajemnie i jest przekonany, że wspólnie zaoferują pojazd, który „idealnie wpasuje się w potrzeby przewoźników na rynku polskim i w całym regionie Trójmorza”.
Czytaj także w BUSINESS INSIDER
— Nie możemy się doczekać przedstawienia możliwości naszej platformy bardzo dużych prędkości Talgo Avril, która jest już eksploatowana w Hiszpanii oraz modułowości i interoperacyjności Intercity 230, naszej gamy pociągów dalekobieżnych, które wkrótce zostaną wdrożone w Danii i Niemczech — dodał Carlos Palacio.
Rozmowy o współpracy Talgo i Pesy trwały ponad dwóch lat. Negocjowano nie tylko warunki porozumienia i warunki umowy, ale przede wszystkim pracowały zespoły techniczne, które przygotowywały założenia koncepcji wspólnego pojazdu i podział zadań w ramach przyszłych projektów.
Zobacz także: Wielki kontrakt Pesy. Czesi kupią superszybkie pociągi
Talgo jest liderem w projektowaniu, produkcji i utrzymaniu pociągów dużych prędkości i międzymiastowych, które są eksploatowane w Hiszpanii, Niemczech, Danii, Arabii Saudyjskiej, Egipcie, Kazachstanie, Uzbekistanie i Stanach Zjednoczonych. Firma zatrudnia zespół ponad 3300 osób około 50 narodowości.
Pesa Bydgoszcz to polski producent pojazdów szynowych. Zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.