Postanowienia noworoczne są trudne do utrzymania. Ułatw sobie zadanie z tymi narzędziami

Co zrobić, aby postanowienia noworoczne nie stały się tylko nimi i faktycznie przekształciły się w regularnie praktykowane nawyki? Kiedy już wyznaczymy swoje cele, zacznijmy od „zminimalizowania tarcia”. Jak to rozumieć? Chodzi o to, by możliwie najbardziej ułatwiać sobie wszelkie planowane aktywności. Jeśli chcemy biegać, trzymajmy buty sportowe przy drzwiach, a ubrania przygotujmy sobie już dnia poprzedniego. Jeśli chcemy się zdrowiej odżywiać, zapełnijmy lodówkę zdrową żywnością na kilka dni do przodu. Dajmy sobie odpowiednio duże szanse na to, że faktycznie podejmiemy się danej aktywności i tam, gdzie to możliwe, zadbajmy o łatwy start.

Ponadto nie wyznaczajmy na początku zbyt trudnych celów. Te powinny być ambitne, ale ciągle osiągalne. Jeśli do tej pory nie biegaliśmy i nie mamy kondycji, warto zacząć od aplikacji takiej jak Couch to 5K (w wolnym tłumaczeniu: od kanapy do 5 kilometrów). Aplikacja zapewnia odpowiednie podpowiedzi trenerów personalnych, aby dostarczać motywacji, ale też przygotowuje stopniowo do przebiegnięcia większego dystansu – docelowo do 5 km.

Aplikacja opiera się na prostej zasadzie, która motywuje niemal każdego: „dzisiaj trochę więcej niż wczoraj”. Niezależnie od tego, jakie są nasze cele, warto trzymać się właśnie takiego systemu, aby danego dnia robić zawsze nieco więcej, niż dnia poprzedniego. Przebiegnijmy dzisiaj 1,1 km, jeśli wczoraj zrobiliśmy 1,0 km, albo przeczytajmy 25 stron książki, jeśli wczoraj przeczytaliśmy 23 strony. I tak do momentu aż osiągniemy swój cel, np. 3 km czy 30 stron przeczytanych każdego dnia.

Ważne też, aby nie przerywać budowania nawyku. Zanim dana aktywność faktycznie wejdzie nam w nawyk, powinniśmy ją powtarzać co najmniej 60 dni. Nie może to być zatem coś bardzo męczącego, bo w końcu stracimy chęć i przerwiemy proces, który miał stać się nową rutyną.

Aplikacje pomagające w utrzymaniu postanowień

Jakie aplikacje mogą nam pomóc w budowaniu nawyków i utrzymaniu działań? Oto kilka ciekawych narzędzi, na które warto zwrócić uwagę:

Coach.me

Coach.me
Coach.me | Mat. własne

Aplikacja Coach.me, wcześniej znana jako Lift, przeszła znaczące zmiany i stała się partnerem w samorozwoju. Łączy w sobie wszystkie cechy narzędzia do śledzenia nawyków, umożliwiając użytkownikom dostosowywanie tych, nad którymi chcą pracować, oraz ustawianie ich jako prywatnych lub publicznych działań.

Gdy nawyk jest ustawiony jako publiczny, inni użytkownicy mogą publikować komentarze lub oferować wsparcie. Dzięki temu „Coach.me” nie tylko pomaga w monitorowaniu i budowaniu nawyków, ale również zapewnia społecznościowe wsparcie i motywację, co jest dla wielu istotnym elementem w utrzymywaniu motywacji i skuteczności w długoterminowym budowaniu nawyków.

Momentum

Momentum
Momentum | Mat. własne

Aplikacja opiera się na podejściu „nie przerywaj łańcucha” Jerry’ego Seinfelda, dotyczącego produktywności. Głównym założeniem jest, że codzienne wykonywanie nawyku sprawia, że nasz łańcuch działań staje się coraz dłuższy. Im dłuższy staje się łańcuch, tym większa jest motywacja, aby kontynuować nawyk.

Aplikacja umożliwia eksportowanie danych dotyczących nawyków do Excela, co pozwala na śledzenie postępów. Momentum oferuje również przypomnienia, aby upewnić się, że nie przegapisz nawyku, oraz pozwala na ustawianie tygodniowych celów, określając liczbę dni w tygodniu, w które chcesz rozwijać (lub zerwać) dany nawyk.

Beeminder

Beeminder
Beeminder | Mat. własne

Motywuje użytkowników do osiągania celów poprzez wykorzystanie bodźców finansowych. Głównym mechanizmem jest kara pieniężna, którą użytkownik płaci, gdy zboczy z wyznaczonej ścieżki. Po ustawieniu celu system samośledzenia aplikacji dostarcza dane ilościowe, które można monitorować za pomocą grafów.

Beeminder wykorzystuje ludzką tendencję do słabej woli do rozwijania nawyków. Użytkownicy wykorzystują Beeminder do osiągania różnych celów, takich jak eliminacja długów, zdrowe odżywianie, utrata wagi, uprawianie sportu czy czytanie książek.

Flora

Flora
Flora | Mat. własne

Flora ma na celu ograniczenie nadmiernego korzystania z telefonu, a w szczególności pomaga w walce z uzależnieniem od Facebooka.

To narzędzie promujące uważność, poprawę relacji międzyludzkich i zdrowe nawyki, które można rozwijać z dala od negatywnego wpływu technologii.

Użytkownicy wspólnie z przyjaciółmi sadzą wirtualne drzewo, które rośnie, gdy unikają rozpraszaczy, takich jak gry i media społecznościowe. Gdy ktoś użyje telefonu do tych rozpraszaczy, drzewo umiera. Aplikacja oferuje także motywacyjny system zachęt, w którym użytkownik ustala cenę za drzewo przed zasadzeniem, a w przypadku jego śmierci musi zapłacić tę cenę za posadzenie prawdziwego drzewa w wybranej społeczności wiejskiej w Azji Południowo-Wschodniej lub Afryce.

Habitica

Habitica
Habitica | Mat. własne

Narzędzie do budowania nawyków, które wyróżnia się poprzez włączenie elementów grywalizacji do codziennych zadań.

Użytkownicy mogą tworzyć awatary i dostosowywać je, co dodaje osobistego charakteru do ich doświadczenia w aplikacji. Habitica umożliwia ustalanie harmonogramów, zadań czy innych celów związanych z tworzeniem nowych nawyków, a po ich osiągnięciu oferuje nagrody lub dodatkowe punkty doświadczenia. Użytkownicy mogą również dołączać do grup znajomych, współdzieląc cele, co zwiększa odpowiedzialność i wzajemne wsparcie.

Czas na „nowe ja”

Początek roku to zawsze dobra pora na to, aby zerwać ze złymi nawykami i wykształcić kilka dobrych. Silna wola jest jak mięsień i trzeba ją budować poprzez regularny trening. Jak przekonuje James Clear w jednej z najpopularniejszych książek o budowaniu nawyków „Atomic Habits„, trzeba zdać sobie sprawę, że postanowienia wymagają pracy.

Aby być pisarzem, musimy pisać. Aby biegać, musimy biegać. Aby lepiej się odżywiać, musimy zacząć rezygnować z niezdrowych rzeczy i stawiać na te, które są korzystniejsze dla zdrowia. Nie ma drogi na skróty. Pora zakasać rękawy i zająć się pracą. W zbudowaniu i utrzymaniu nawyków pomogą powyższe aplikacje, ale też książki takie jak „The Power of Habit” Charlesa Duhigga czy „Tiny Habits” autorstwa BJ Fogga. Powodzenia.

Autor: Grzegorz Kubera, dziennikarz Business Insider Polska

Źródło https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/postanowienia-noworoczne-sa-trudne-do-utrzymania-oto-jak-zbudowac-nowe-nawyki/9pmby1y

Popularny