Decyzja o przyznaniu zarządowi możliwości wysłania do 30 proc. pracowników PKP Cargo na postojowe zapadła pod koniec maja. Równocześnie kierujący spółką poprosili radę nadzorczą o wyznaczenie członka zarządu, który również trafi na nieświadczenie pracy. Miał być to wyraz „solidaryzowania się z pracownikami”.
Rada nadzorcza jednak odmówiła zgody na taki ruch. Jak uzasadniono, „decyzja byłaby niezgodna z przepisami prawa powszechnie obowiązującego”.
Zarząd PKP Cargo zdecydował o kierowaniu pracowników na postojowe w ramach programu naprawczego, którego celem jest odbudowanie finansów i pozycji spółki.
Zobacz też: Tysiące osób drżą o pracę. Apelują do premiera o ratowanie spółki
Table of Contents
ToggleCzytaj także w BUSINESS INSIDER
PKP Cargo traci rynek i zyski
W 2012 r. według masy przewiezionych ładunków udział Grupy PKP Cargo wynosił 50,4 proc., a według pracy przewozowej 60,2 proc., podczas gdy w 2023 r. udział ten spadł do 33,1 proc. według masy i 33,9 proc. według pracy przewozowej.
W 2023 r. PKP Cargo osiągnęło 82,10 mln zł zysku wobec 148 mln zł w 2022 r. W I kwartale 2024 r. Grupa miała 118 mln zł straty wobec 104 mln zł zysku w I kwartale ub.r. Przychody z działalności operacyjnej spadły natomiast do 1,19 mld zł z 1,58 mld zł w I kwartale 2023 r.
Zobacz też: PKP Cargo. Zarząd wybrał postojowe, związki chciałby obniżek płac
Według danych z połowy 2023 r. w PKP Cargo, który pozostaje największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce, pracowało ok. 20 tys. osób. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji