Rywal ChatGPT streści książkę i stworzy biznesplan. Inwestuje w niego Amazon i Google

Rywal ChatGPT streści książkę i stworzy biznesplan. Inwestuje w niego Amazon i Google

Model językowy Anthropic, sztucznej inteligencji Claude, która jest zarazem rywalem popularnego ChatGPT, otrzymał znaczącą aktualizację w wersji 2.1. Sztuczna inteligencja, w którą inwestują m.in. Amazon i Google, jest teraz dostępna poprzez API dla klientów biznesowych, a także oferuje bardzo duże okno kontekstowe o długości 200 000 tokenów. W praktyce oznacza to, że możemy wstawić w poleceniu nawet średniej długości książkę.

Claude 2.1 podwaja dozwoloną liczbę tokenów, umożliwiając teraz okno kontekstowe o długości 200 tys. tokenów, w porównaniu do 128 tys. oferowanych przez GPT-4 Turbo, czyli wersji OpenAI ogłoszonej na konferencji DevDay (nie jest jeszcze dostępna). Taka liczba tokenów odpowiada ok. 150 tys. wyrazom lub też ok. 500 stronom tekstu. Użytkownicy mogą wykorzystać tę rozszerzoną pojemność do przesyłania obszernych dokumentów, takich jak bazy kodów, sprawozdania finansowe lub długie prace literackie.

Chatbot Claude zyskał też nowe funkcje. Może przygotować np. streszczanie, pytania i odpowiedzi (przydatne przy tworzeniu baz FAQ), prognozowanie trendów, porównywanie dokumentów i wiele więcej. Ponadto wzrosła szybkość działania – przetwarzanie prostych zadań trwa chwilę, a tych bardzo skomplikowanych maksymalnie kilka minut.

Claude nie musi przejmować się pieniędzmi

Anthropic uruchomił pierwszą wersję swojego chatbota Claude w marcu br. Druga wersja, Claude 2.0, trafiła na rynek w lipcu, a obecnie debiutuje wersja 2.1. Co istotne, na razie Claude ciągle oferowany jest tylko w niektórych regionach świata (w Polsce jeszcze niedostępny) i firma o wiele wolniej pozyskuje użytkowników niż OpenAI.

Z danych z września br. wiemy, że bazy danych sztucznej inteligencji Anthropic opierają się w ok. 90 proc. na anglojęzycznym internecie. Dodatkowo ta konkretna AI nie potrafi generować obrazów w taki sposób, jak robi to obecnie ChatGPT ze wsparciem DALL-E.

Z drugiej strony Claude staje się coraz bardziej dopracowaną technologią. I wygląda na to, że jego twórcy nie muszą pracować w pośpiechu, zwłaszcza że pozyskali finansowanie na rozwój od znanych gigantów technologicznych.

Amazon zobowiązał się do zainwestowania do 4 mld dolarów w Anthropic, a zawarte partnerstwo skupia się na rozwoju bezpieczeństwa technologii generatywnej sztucznej inteligencji oraz jej włączenia, na szeroką skalę, do usługi Amazon AWS dla klientów biznesowych. Microsoft integruje technologię OpenAI w swojej chmurze Azure, więc decyzja Amazona wydaje się w pełni uzasadniona.

Dodatkowo jest jeszcze Google. Choć firma rozwija własną sztuczną inteligencję Bard, to zainwestuje ok. 2 mld dol. w twórcę Claude’a. Najpierw firma zapewni 500 mln dol., a potem stopniowo będzie dostarczać kolejne środki. Warto też dodać, że Anthropic podpisało kontrakt na współpracę z chmurą Google Cloud, którego wartość to ok. 3 mld dol.

Dlaczego Google inwestuje w Anthropic, skoro rozwija też własną sztuczną inteligencję o nazwie Bard? Są dwa powody. Po pierwsze, technologia Anthropic prawdopodobnie ma największe szanse na to, aby rywalizować z OpenAI — zwłaszcza że start-up założyli byli inżynierowie OpenAI. Po drugie, jeśli Claude zostanie włączony do większej liczby usług chmurowych dużych dostawców, będzie miał szansę na zbudowanie większych udziałów w sektorze korporacyjnym — większych niż OpenAI z chmurą Microsoftu.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo

Anthropic, wyceniany obecnie na ponad 4 mld dol., zanim pozyskał wsparcie Amazona i Google’a, finansował się głównie ze środków pochodzących od giełdy kryptowalut FTX, która ostatecznie upadła, a jej założyciel Sam Bankman-Fried okazał się oszustem.

Poza wspomnianymi gigantami Anthropic ma wśród inwestorów także fundusze i inne firmy technologiczne, takie jak Spark Capital, Salesforce, Sound Ventures, Menlo Ventures czy Zoom. Łącznie to ok. 2,7 mld dolarów dodatkowych środków.

Choć Anthropic pozyskał kilka miliardów dolarów, ciągle jest to mniej niż ok. 10-13 mld dol., jakie inwestuje Microsoft w OpenAI, twórcę ChatGPT.

Ma być bezpiecznie i etycznie

Claude ma być chatbotem AI, który stawia przede wszystkim na bezpieczeństwo i etykę. Na razie, po zapoznaniu się z opiniami testerów na zagranicznych forach internetowych, wygląda na to, że firma nawet przesadza z tymi aspektami, bo Claude nie pozwala na realizację wielu poleceń i z tego powodu jest bardziej ograniczony niż ChatGPT. Coś, co jedni określą bezpieczeństwem i etyką, inni uznają za cenzurę i przesadną kontrolę. Chatbot jest jednak ciągle w fazie testowej i jego twórcy ciągle „dostrajają” jego parametry.

Najnowsza wersja, o oznaczeniu 2.1, ma natomiast kilka ważnych udoskonaleń. Obsługa zapytań składających się z ok. 150 tys. słów (200 tys. tokenów) to oczywiście najważniejsza zmiana. Dzięki temu, jak podaje Anthropic, możemy wygodnie tłumaczyć np. prace akademickie, tworzyć szczegółowe biznesplany czy analizować skomplikowane kontrakty. Użytkownicy mogą teraz przesyłać pełną dokumentację techniczną, taką jak cała baza kodu programistycznego, sprawozdania finansowego czy długie dzieła literackie, a następnie prosić Claude np. o streszczenie, prognozowanie trendów, czy analizowanie sytuacji finansowej.

Start-up przekonuje, że obsługa tak dużych zapytań to nie lada wyczyn i pierwsze takie osiągnięcie w branży AI. „Jesteśmy podekscytowani dostarczeniem tej potężnej nowej funkcjonalności w ręce naszych użytkowników. Zadania, które zazwyczaj wymagałyby godzin ludzkiego wysiłku, mogą zająć Claude’owi kilka minut. Spodziewamy się też, że opóźnienia znacznie się zmniejszą, w miarę postępu technologii” – napisała firma na blogu.

Kolejna ze zmian w wersji 2.1 to dwukrotne zmniejszenie wskaźnika halucynacji. Technologia AI generuje teraz znacznie mniej fałszywych stwierdzeń, przez co jest o wiele bardziej rzetelna. Claude 2.1 jest teraz o wiele bardziej skłonny do powstrzymywania się od udzielania nieprawidłowych informacji.

Bardzo dużą zmianą w Claude jest również udostępnienie środowiska API dla klientów biznesowych. Dzięki temu firmy mogą integrować Claude’a z istniejącymi procesami, produktami i własnym środowiskiem IT. Zastosowania są oczywiście szerokie, możemy np. wdrożyć AI do swojej bazy danych i wykorzystywać ją do odpowiadania na pytania klientów, czy też połączyć Claude’a ze sklepem online, aby dokonywał rekomendacji produktów dla klientów.

Claude 2.1 jest dostępny w wersji zarówno darmowej, jak i Pro (płatna). Korzystanie z okna kontekstowego o wielkości 200 tys. tokenów jest zarezerwowane tylko dla użytkowników Claude Pro. Chatbot Anthropic powinien być dostępny dla Polski w przyszłym roku.

Autor: Grzegorz Kubera, dziennikarz Business Insider Polska

Źródło https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/rywal-chatgpt-stresci-ksiazke-i-stworzy-biznesplan-inwestuje-w-niego-amazon-i-google/v0tl4yp

Popularny