Szukaj
Close this search box.

Są problemy z przyłączaniem stacji ładowania elektryków do sieci. Apel do rządu

Są problemy z przyłączaniem stacji ładowania elektryków do sieci. Apel do rządu

Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności, pod listem do rządu podpisali się operatorzy posiadający niemal 80 proc. wszystkich szybkich punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Wśród nich znaleźli się m.in.: Allego, Anwim, BP, Budimex Mobility, Ekoen, Eleport, Elocity, E.ON Drive Infrastructure (EDRI) Poland, Go+EAuto, GreenWay Polska, Ionity, Orlen, Polenergia eMobility, Powerdot oraz Shell.

„Na koniec czerwca 2024 r. firmy te zarządzały około 1,6 tys. szybkich punktów ładowania (DC) w Polsce” — informuje PSNM.

W liście do rządu firmy podkreślają, że obecnie zdecydowanie najważniejszą kwestią jest „optymalizacja procesu” przyłączania ogólnodostępnych stacji ładowania wysokiej mocy do sieci elektroenergetycznej.

— Polska, mimo kolejnych inwestycji ze strony operatorów, nie ma żadnych szans, by zrealizować cele AFIR nie tylko wyznaczone na rok 2025, ale również na lata 2030 czy 2035 — ocenił dyrektor zarządzający PSNM Maciej Mazur. — Dlatego apelujemy o możliwie szybkie wprowadzenie do polskiego porządku prawnego odpowiednich propozycji przepisów ujętych w Białej Księdze Nowej Mobilności w formie specustawy – zaznaczył Mazur. Dokument ten zawiera ponad 120 postulatów obejmujących zmiany legislacyjne i została przekazana przedstawicielom rządu w styczniu tego roku.

AFIR to rozporządzenie w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, które obowiązuje od 13 kwietnia 2024 r. Nakłada na wszystkie państwa członkowskie obowiązek dostosowania łącznej mocy stacji ładowania do liczby zarejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym. Przewiduje ponadto konieczność rozmieszczenia stref ładowania wysokiej mocy (zarówno przeznaczonych dla pojazdów osobowych i dostawczych, jak i ciężarówek) wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowa (TEN-T).

Z listu PSNM wynika, że konieczne jest usprawnienie koordynacji działań pomiędzy operatorami infrastruktury ogólnodostępnej, operatorami sieci energetycznej dystrybucyjnej oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która jest instytucją zarządzającą drogami, wzdłuż których – na podstawie AFIR – musi zostać rozbudowana sieć stref ładowania.

„Operatorzy systemu dystrybucyjnego powinni zostać w szczególności zobowiązani do wskazywania lokalizacji, gdzie instalowanie infrastruktury ładowania będzie najbardziej optymalne z ich perspektywy, po uwzględnieniu opinii operatorów stacji ładowania” — wskazali sygnatariusze listu.

Ich zdaniem w początkowej fazie rozwoju elektromobilności koneiczne jest funkcjonowanie efektywnych programów subsydiów. Przekonują, że dotychczas prowadzone programy wsparcia nie zostały odpowiednio dostosowane do potrzeb rynkowych. — W kontekście AFIR budżet programów powinien zostać przeznaczony przede wszystkim na wsparcie budowy niezbędnej infrastruktury elektroenergetycznej, w szczególności przyłączy — ocenił dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM Jan Wiśniewski.

Zobacz też: Budują na wsiach ładowarki do samochodów elektrycznych. Tłumaczą dlaczego

Zdaniem sygnatariuszy listu brak odpowiedniej liczby stacji ładowania jest jednym z głównych powodów bardzo niskiego udziału samochodów w pełni elektrycznych w sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce (zaledwie ok. 4 proc.). „Średnia unijna jest ponad trzykrotnie wyższa” — dodali w liście.

Branża poinformowała też, że w I połowie 2024 r. przybyło ok. 1,3 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów, czyli o 80 proc. więcej niż w I połowie 2022 r. „Mimo to Polska nadal jest bardzo daleko od wypełnienia wymogów unijnych wynikających z rozporządzenia AFIR” — ocenia branża.

Źródło https://businessinsider.com.pl/biznes/sa-problemy-z-przylaczaniem-stacji-ladowania-elektrykow-do-sieci-apel-do-rzadu/yx23r8c

Popularny