Szefowa ZUS wzięła udział w panelu dyskusyjnym poświęconym Generatywnej AI dla innowacyjnych organizacji. Spotkanie zostało zorganizowane przez amerykańską firmę IBM.
Prof. Uścińska podkreśliła, że ZUS od kilku latunowocześnia swoje usługi, a kluczową kwestią jest odejście od papierowej obsługi obywateli.
Prezes Zakładu przypomniała o wdrożeniu Platformy Usług Elektronicznych, dzięki której można załatwiać wszelkie sprawy związane z ubezpieczeniami społecznymi przez internet. „Wykorzystaliśmy też pandemię, kiedy dokonaliśmy przejścia o 180 stopni i od tego momentu wszystkie nowe zadania, które realizujemy w Zakładzie oparte są na elektronicznych wnioskach, na procesach zautomatyzowanych (…). Od covidu nasza instytucja nie przyjmuje żadnych zadań w formie papierowej” — podkreśliła prof. Uścińska.
Jak powiedziała, ZUS wdraża także rozwiązania chmurowe, big data, AI i integrację z rejestrami innych instytucji publicznych. „PUE ma 12 mln użytkowników. Przyjmuje 67 proc. korespondencji, ponad 140 mln e-ZLA (elektronicznych zwolnień lekarskich — red.) i wymienia kilkadziesiąt milionów pytań o dane, o które występują inne urzędy i służby” — powiedziała szefowa ZUS.
Zaznaczyła, że bardzo ważne zadanie dla sztucznej inteligencji dotyczy polityki zdrowotnej. „Wprowadziliśmy elektroniczne zwolnienia, to jest wielka platforma na PUE. Mamy 230 mln dni absencji rocznie, 2 mln miesięcznie. Widzimy, na co osoby chorują, dynamikę i ile to kosztuje. To jest platforma „A”, a ja potrzebuję platformy „B”, żeby widzieć jeszcze te koszty medyczne i skuteczność, a więc potrzebujemy tego, by z pomocą innych instytucji, które zajmują się zdrowiem połączyć platformę, zastosować odpowiednie algorytmy, wtedy możemy mówić o efektywności polityki w tym zakresie” — powiedziała prof. Uścińska.