Szukaj
Close this search box.

VISION EQXX – zupełnie nowy poziom zasięgu i efektywności aut elektrycznych

VISION EQXX to wizjonerskie studium, które przesuwa granice efektywności – dzięki połączeniu zaawansowanej techniki i pracy zespołowej. Tak powstał dopuszczony do ruchu prototyp oferujący większy zasięg, mniejsze zużycie energii oraz więcej namacalnego luksusu i wygody – a to wszystko przy ograniczonym wpływie na środowisko. VISION EQXX to elektryczny odpowiednik samochodu spalającego 1 litr paliwa na 100 km. Do pokonania 100 km zużywa bowiem mniej niż 10 kWh energii elektrycznej.

Zamiast po prostu zwiększać rozmiar baterii, Mercedes-Benz i zespół HPP opracowali dla VISION EQXX całkowicie nowy zestaw akumulatorów, osiągając niezwykłą gęstość energii wynoszącą bliską 400 Wh/l. Wartość ta umożliwiła stworzenie zestawu akumulatorów o użytkowej pojemności niespełna 100 kWh i wyjątkowo kompaktowych gabarytach.

Układ elektryczny, który zasila wiele urządzeń pomocniczych VISION EQXX, dodatkową energię czerpie ze 117 ogniw słonecznych na dachu. Opracowano je we współpracy z Instytutem Fraunhofera ds. Systemów Energii Słonecznej ISE – największym europejskim instytutem badawczym z dziedziny energii słonecznej. W ciągu jednego dnia dach może zwiększyć zasięg pojazdu na długich trasach nawet o 25 km.

Jedną z największych przeszkód w zakresie efektywności podczas jazdy z wyższymi prędkościami jest opór powietrza. Na jego pokonanie typowy pojazd elektryczny poświęca wtedy prawie 2/3 energii, dlatego VISON EQXX ma ultraniski współczynnik oporu Cd wynoszący 0,17 – co oznacza, że jest bardziej aerodynamiczny niż piłka do futbolu amerykańskiego.

VISION EQXX reprezentuje też nowy, purystyczny styl projektowania wnętrz. Architektura kokpitu skupia się na zaledwie kilku modułach, bez skomplikowanych kształtów, a lekkie wizualnie struktury zintegrowano tu w całkowicie organiczny sposób – w rezultacie tradycyjne elementy wykończeniowe stały się zbędne.

VISION EQXX – zupełnie nowy poziom zasięgu i efektywności aut elektrycznych

Interfejs użytkownika VISION EQXX przenosi podróżujących w responsywną, inteligentną i opartą na oprogramowaniu przyszłość. Efektowny, intuicyjny w obsłudze, całkowicie zintegrowany wyświetlacz ma przekątną 47,5”. Dzięki rozdzielczości 8K (7680×660 pikseli) pełni funkcję portalu łączącego kierowcę i pasażerów z samochodem oraz światem zewnętrznym.

O luksusowym charakterze kabiny decyduje również szerokie wykorzystanie lekkich, zrównoważonych materiałów i detali inspirowanych produktami organicznymi. Podstawową zasadą był tu maksymalny komfort przy minimalnej wadze, bez korzystania z produktów pochodzenia zwierzęcego. We wnętrzu zastosowano liczne innowacyjne materiały pochodzące od start-upów z całego świata. Na przykład uchwyty drzwi są wykonane z włókna Biosteel® firmy AMsilk. Ta wysokowytrzymała, certyfikowana wegańska tkanina przypominająca jedwab pochodzi od wynalazcy włókien biofabrykowanych (identycznych z naturalnymi). Innym zrównoważonym materiałem zdobiącym wnętrze VISION EQXX jest MyloTM – sprawdzona alternatywa dla wegańskiej skóry, wykonana z grzybni. Posłużyła ona do wykończenia detali foteli. Wykładziny zostały w 100% wyprodukowane z włókna bambusowego – naturalnego surowca, który oferuje niezwykle luksusowy wygląd. Te zrównoważone, innowacyjne materiały mają potencjał, by zastąpić stosowane obecnie produkty ropopochodne i te pochodzenia zwierzęcego.

Nadwozie VISION EQXX stanowi jeden z pierwszych przykładów zastosowań w Mercedes-Benz stali o niskiej emisji CO2, w 100% wyprodukowanej ze złomu, przy użyciu techniki elektrycznego pieca łukowego. Gatunki takiej stali zostały niedawno wprowadzone do produkcyjnych pojazdów z gwiazdą.

Podczas kilku swoich pokazowych długodystansowych podróży program technologiczny VISION EQXX udowodnił, że jest w stanie pokonać 1200 km na jednym ładowaniu (na trasach Sindelfingen–Cassis oraz Untertürkheim–Silverstone). Celem trzeciej podróży z Rijadu do Dubaju była maksymalizacja efektywności we wszystkich obszarach i sprawdzenie wydajności systemu w ekstremalnych warunkach pustynnych, przy upale dochodzącym do 34 stopni Celsjusza – z naciskiem na zaawansowane zarządzanie termiką.

Efekt: VISION EQXX pokazał, że Pustynia Arabska nie stanowi przeszkody w uzyskaniu niezrównanej efektywności energetycznej. Na wymagającej trasie obejmującej ruchliwe ulice miast i otwartą pustynię pionierski samochód testowy wykazał zużycie energii elektrycznej na poziomie 7,4 kWh/100 km (wynik pokładowy bez strat ładowania). W przypadku pojazdu zasilanego benzyną stanowi to odpowiednik zużycia około 0,9 l/100 km. Tym samym VISION EQXX znacznie pobił swój poprzedni rekord, i to w temperaturze otoczenia dochodzącej do 34 stopni Celsjusza. Takie zużycie energii przekłada się na zasięg rzędu 1300 km.

Źródło https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/vision-eqxx-zupelnie-nowy-poziom-zasiegu-i-efektywnosci-aut-elektrycznych/4d7v1ws

Popularny