W najgorszym wypadku kupując cyfrową działkę w metaversie trzy lata temu i sprzedając ją teraz, z każdego wydanego 1 zł zostałoby nam 5 gr — zauważa portal bankier.pl.
W 2024 r. ziemie w metaverse kosztują od 0,08 ETH do 1,88 ETH (ethereum), czyli od ok. 900 zł do ok. 20 tys. zł — wynika z raportu „CoinGecko”.
Oznacza to spadek o 72 proc. w stosunku do najwyższych wartości. Średnie ceny minimalne spadły o 34 proc. w porównaniu z 2023 r. i o 55 proc. w stosunku do 2022 r. Ceny zależą jednak od tego, o którym wirtualnym świecie mowa.
Table of Contents
TogglePrzecena gruntów w wirtualnym świecie
Metawersum jako koncepcja pojawiła się pierwszy raz w „Snow Crash”, powieści science fiction Neala Stephensona z 1992 r. To świat cyfrowy i online, w którym chodzi się do szkoły, pracuje, gra w gry, ogląda koncerty, robi zakupy i wiele więcej, nie opuszczając swojego domu. Od kilku lat popularność zdobywają gogle do wirtualnej rzeczywistości, przenosząc ludzi do różnych światów online.
Czytaj także w BUSINESS INSIDER
Najbardziej znaczący spadek widać w projekcie Sandbox, w którym średnia cena minimalna spadła w latach 2021-2024 z 2,86 ETH do 0,13 ETH (spadek o 95 proc.).
Z kolei NFT Worlds (który w 2023 r. zmienił nazwę na TOPIA Worlds) wykazał znacznie mniejszy spadek cen minimalnych (o 65 proc.) w porównaniu z większością innych projektów.
Ceny działek w metaversie — zmiana ceny minimalnej w latach 2021-2024:
Zobacz też: Metawersum — wirtualne światy wkraczają do biznesu
Wirtualna działka PKO BP
W Decentralandzie swoją wirtualną działkę posiada bank PKO BP, który kupił ją w połowie 2022 r. za 21 888 tokenów MANA (kryptowaluty Decentralandu), czyli za ok. 73 000 zł.
Na cyfrowej ziemi w Decentralandzie PKO BP ulokował wirtualną kopię swojej warszawskiej rotundy.
„Wchodząc w obszar Metaverse skupiliśmy się na uruchomieniu wewnętrznego laboratorium technologii immersywnych. Wykorzystaliśmy do tego platformę Decentraland oraz specjalnie stworzoną aplikację na gogle VR” — powiedział bankier.pl Jakub Kaszuba, menadżer ds. produktu w Biurze Innowacji PKO BP.
„Naszym celem była obecność w wirtualnym świecie, by zdobyć know – how oraz fundamenty do szerszego wykorzystania metaverse przez biznes i w komunikacji z klientami” — dodał.